Κυριακή 17 Μαΐου 2020

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ









«Αν θέλουμε τα παιδιά να μαθαίνουν με επιτυχία τώρα και στο μέλλον, θα πρέπει να τα μάθουμε να σκέφτονται για τους εαυτούς τους, να επιλύουν προβλήματα και να συνυπάρχουν με τους άλλους. Αυτές οι ικανότητες κατακτώνται όταν τα παιδιά ενθαρρύνονται να εξερευνούν ενεργητικά το περιβάλλον, να επιλύουν πραγματικά προβλήματα που έχουν νόημα για αυτά και να συνεργάζονται με άλλους για την ολοκλήρωση εργασιών. Όλα αυτά τα παιδιά τα κάνουν όταν παίζουν» (Dodge & Colker, 1998).


Παιχνίδι 1ο: Παντομίμα συναισθημάτων

Δίνουμε στα παιδιά καρτέλες που απεικονίζουν πρόσωπα με διαφορετικά συναισθήματα. Το κάθε ένα διαλέγει μία κάρτα . Μπορούμε να έχουμε συζητήσει από πριν για τα συναισθήματα που απεικονίζονται. Το παιδί,, χωρίς να μιλάει για την κάρτα που έχει στο μυαλό του , την κοιτάει  (π.χ την κάρτα ΦΟΒΙΣΜΕΝΟΣ) και εκφράζεται με το πρόσωπο ανάλογα με παντομίμα. Οι άλλοι προσπαθούν να βρουν  τι νιώθει. Συζητάμε για το πότε νιώθουμε φοβισμένοι, τι μας προκαλεί φόβο.















Παιχνίδι 2ο: Κουκλοθέατρο με τις κάρτες

Οι παραπάνω κάρτες μπορούν πολύ εύκολα να γίνουν κούκλες κουκλοθεάτρου με ένα ξυλάκι από σουβλάκι. Δίνουμε ή διαλέγουν τα παιδιά μία κάρτα- κούκλα. και αναπαριστούν ένα γεγονός αυτοσχεδιάζοντας σενάρια σχετικά με τα συναισθήματα. Οι θεατές μπορούν να παρεμβαίνουν στην πορεία της συζήτησης, να δίνουν λύσεις, ακόμη και να αλλάζουν την πορεία.

Παιχνίδι 3ο: Τι συναίσθημα σου προκαλεί η μουσική;

Ακούμε το κομμάτι "Άνοιξη" του Vivaldi.

Τι συναίσθημα  προκαλεί στο παιδί αυτή η μουσική; Χόρεψε στο ρυθμό της!

Παιχνίδι 4ο: Βρες τι νιώθω

Ζητάμε από το παιδί να εκφραστεί με ήχο, π.χ. κλάμα εάν είναι λυπημένο, γέλιο αν είναι χαρούμενο, σιωπή εάν ντρέπεται.Ο ενήλικας μαντεύει το συναίσθημα. Οι ρόλοι εναλλάσσονται.

Παιχνίδι 5ο: Τα διαφορετικά πρόσωπα

Έχουμε φτιάξει μια μασκότ, την οποία μπορούμε και να ονοματίσουμε, π.χ.  ο Συναισθηματικούλης. Κάθε φορά που το παιδί νιώθει ένα έντονο συναίσθημα ζωγραφίζει το Συναισθηματικούλη με τις ανάλογες εκφράσεις. Έτσι μαθαίνει να εκφράζει τα συναισθήματά του.




Παιχνίδι 6ο: Το ζάρι των συναισθημάτων

Φτιάχνουμε ένα ζάρι με αποτυπωμένα συναισθήματα σε κάθε του πλευρά. Εάν θέλουμε μπορούμε να φτιάξουμε και δεύτερο ζάρι, μιας και οι πλευρές του είναι έξι, και ίσως θέλουμε να παίξουμε και με πιο πολλά συναισθήματα. 



Το παιδί ρίχνει το ζάρι. Αναγνωρίζει πρώτα το συναίσθημα και έπειτα περιγράφει ένα περιστατικό (πραγματικό ή φανταστικό) όπου ένιωσε έτσι. Συζητάμε γι' αυτό το συναίσθημα και προτείνουμε λύσεις ή και διαφορετικούς τρόπους συμπεριφοράς. Π.χ. Έστω ότι το παιδί φέρνει με το ζάρι το συναίσθημα ΝΤΡΟΠΗ. Περιγράφει το γεγονός, π. χ. ένιωσα ντροπή όταν έσκισα τη ζωγραφιά του φίλου μου. Η ομάδα μπορεί να συζητήσει και να ρωτήσει γιατί το έκανες αυτό; Το ίδιο εξηγεί, π.χ. γιατί μου άρπαξε τον μαρκαδόρο που ζωγράφιζα και το ήθελε ταυτόχρονα και αυτός/ή. Η ομάδα προτείνει εναλλακτικούς τρόπους συμπεριφοράς, π.χ. τι θα μπορούσες να κάνεις αντί να του σκίσεις τη ζωγραφιά; Ο ίδιος και η ομάδα σκέφτονται και προτείνουν π.χ. να το πω στην κυρία ή να του πεις ότι θα το δώσεις σε λίγο. Πως λες να ένιωσε ο φίλος/ η σου που του έσκισες τη ζωγραφιά; ΣΤΕΝΟΧΩΡΗΜΕΝΟΣ. Εδώ εισάγουμε και τον όρο ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ: η κατανόηση των συναισθημάτων των άλλων. 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε ένα σχόλιο..